6. 11. 2018.

SLOBODA OD STRAHA - APOKALIPTO

Sloboda od straha, epska priča o napredovanju do poslednjeg daha - Apokalipto


Mnogo je vrhunskih glumaca koji su tokom svoje karijere poželeli da se nadju sa druge strane kamere. Neki su uspeli da tako uspešno iskombinuju jedno i drugo da su i makar senkom potpisivali svoje delo. Čarli Čaplin, Orson Vels, Alfred Hičkok, Klint Istvud, Kventin Tarantino, Pablo Almodovar, Robert Redford i, najzad, Mel Gibson uspešno su ovladali obema umetnostima.
Majstor rekonstrukcije, igrane dokumentaristike, opsesivni traglac za davno izgubljenim vremenima, Mel Gibson je potpisao tri režije: Hrabro srce (1995), jedanaest godina kasnije Apokalipto, a 2016 - e i Greben spasa.


Renesansnog duha, australijski glumac i režiser se neće zadovoljiti prostim prikazom, već doslovnom rekonstrukcijom autentičnosti - od izgleda, kostima, dekora i scenografije do dijaloga i jezika. Tako je u Apokaliptu išao dotle da su mu glumci Majani koji govore majanskim jezikom. Saznaćemo kako izgleda iskonska borba za život suočena sa (bez)vrednošću ljudskog i prirodnog bića.

Epska priča o nepredavanju do poslednjeg daha prerašće u poštovanje vekovnog predanja ''ne predati se strahu'' i osloboditi se straha. I kada to uspe, čovek je oslobođen da se bori svim onim neslućenim snagama koje poseduje, poput zveri. Gibsonov junak Jaguarova šapa biva nagradjen izbavljenjem od lovaca svoja naroda, i, iako je odmah nova opasnost od konkvistadora na vidiku, on, prekaljen, iako se povlači u svoju divljinu, zna da će njegovo potomstvo nastaviti tu neku novu borbu za opstanak. Gibson na neverovatan način suprostavlja poredak ljudi sa nemilosrdnim bogovima i prirodnom tradicijom, u kojem je sve podešeno tako da nema okova ni stega, a vladaju instinkti: ljubav i milosrdje u prvom redu kao neprikosnovena zapovest, zajednička za svaku ljudsku dušu - na suprotnoj strani od mržnje i želje za dominacijom koja bi sve da pokori i zatre nekakvim vladarskim, nametnutim poretkom.

Zato će i Škot Vilijem Volas, pobunjen protiv engleskog kralja, iako raščerečen na točku, kroz vekove ostati mit i onaj koji produžava vladarsku lozu - trijumf prirode nad svakim ljudskim poretkom, ma kako se neumoljiv činio. Priroda će naći svoj način da mu se naruga, baš kako poslednja scena Hrabrog srca prikazuje - kraljicu koja je sa neprijateljem začela naslednika engleskog trona.
Možda je prva značajna uloga koja je Gibsona lansirala medju zvezde u filmu  Pobesneli Maks, u kojem čovek vodjen bolom prerasta u osvetnika, formirala i njegov režijski kredo. Maks Rokatanski je sledio porive i, u krajnjem, sprečio huligane da unesreće druge kao što su njega. A to je, ipak, prirodno. I pravo.

Ž. Ž.

Нема коментара:

Постави коментар