26. 10. 2021.

OD ''NEKO'' DO ''NIKO''


Bio sam neko... i, više bih voleo da nisam, da ne patim od sećanja. 

Bio sam samo izvršilac radova, koji ništa drugo video nije, sem rad, rad i rad,  i da ga obavi što bolje. Što bolje, podizao sam lestvicu, i u teoriji i u praksi.

Moji nalogodavci su bili izuzetno prijatni i strpljivi prema meni, a nisu uopšte morali. Ili, nas, ipak, nije bilo toliko koliko sam ja zamišljao.

Služio sam i ponosio se svojim delom, pitajući se da li sam mogao više i bolje. I propinjao se da naredno prestigne prethodno.

Jesam odbio nekoliko puta zadatak i očekivao posledice, ali, pokazali su milost. Angažovali su drugog. Meni se ništa nije dogodilo. Ili ja to tada nisam video. Moje rezerve su me preskakale u hijerahiji, vladajućoj, za koju iskreno nisam bio zainteresovan. Ja sam samo hteo da radim ono što znam. Za razliku od onih koji nisu znali ni moj posao, ali su se u ovom snalazili kao ribe u vodi: zarađivali, skućivali se preko noći i uspinjali na društvenoj lestvici. Da, moje zamene napredovale su dotle da im ja iz pozadine pišem govore i obraćanja, plašeći se da ne pobrkaju povod i izvuku papir iz pogrešnog džepa.

Ne pamtim kad ni kako se dogodilo da progledam i prezrem ih, ne sećam se časa u kojem su mi se smučili i ja ih gledao gole, bez skupe odeće, nemoćne kao pred krojačem u garderobi. Najednom sam spoznao ono o čemu nisu imali pojma milioni njihovih idolopoklonika. Dok su vernici padali ničice, ja sam s grimasom gađenja i već umoran popravljao njihov izgovor, gestikulaciju, padeže...

Savetovao ih i sve više klonuo. 


Najednom nisam više mogao bez probavnih tegoba da delim isti vazduh sa njima, kao da su prestali da unajmljuju, i plaćaju, naravno, moje umeće, već i saučesništvo. To nije imalo cenu, nisam bio saučesnik.

Usud mi je pomogao, naime, takvi kakvi su bili, propali su, niko im nije verovao. Ličili su na bandu, a moje moći je prevazilazila tolika laž, odnosno kontrola. Primitivzam  i pohlepu nismo mogli da sakrijemo ni šminkom ni odećom. Moje prisustvo među njima me je, konačno, posramilo pred sobom.

Prirodno, povukao sam se. Poklonio se i okrenuo, nisam se više odazivao na njihove pozive. 

I laknulo mi je. Bio sam tako slobodan. Od imetka, od tereta. Mom gladnom stomaku prijala je i korica ukradena golubovima u parku. 

Postao sam niko, a sebi tako značajan i važan. 

Svi putevi su se otvorili...

Ž. Ž. 


Нема коментара:

Постави коментар