Да кренемо од основе — да ли је корен речи Русин заиста у речи Рус?
Да. Лингвистички, основа је у етнониму „Рус“, а наставак ‑ин је типичан словенски суфикс за означавање припадника народа (Србин, Бугарин, Русин). У старим изворима „Русин“ је често био синоним за „Рус“ или „источни Словен“. Тек касније, кроз историјске и политичке процесе, појам се специјализовао за одређену етнокултурну заједницу у Карпатском региону.
Ако је етимологија јасна, зашто се инсистира на другим значењима?
Зато што се борба не води око корена речи, већ око контроле значења.
• У средњем веку „Русин“ је био широк појам.
• У Хабзбуршкој монархији, „Ruthenen“ је постао административни термин за источне Словене у Галицији и Карпатима.
• У модерно доба, наглашавање „посебности“ или „јединства“ Русина са Русима/Украјинцима често је било инструмент у ширем политичком оквиру.
• Намерно одржавање вишезначности омогућава да се у различитим контекстима извлачи различита „истина“ — класична техника у хибридном наративу.
Како се у ту причу уклапа појам „Украјинац“? Зар није он настао у аустријском, па затим и у бољшевичком наративу?
Тачно је да су оба система — иако идеолошки супротна — користила исти термин, али из различитих разлога:
• Аустријски/ватикански контекст: у XIX веку, „украјински“ идентитет је подржаван да би се ослабио утицај Руског царства. Гркокатоличка црква била је важан носилац тог идентитета.
• Бољшевички контекст: после 1917, бољшевици су прихватили и институционализовали украјински идентитет како би разбили царистички концепт „тријединог руског народа“ и легитимисали совјетску власт у Украјини.
• Заједничка тачка: и једнима и другима је било корисно да постоји јасно одвојен украјински идентитет, мада са различитим крајњим циљевима.
Значи, у суштини, ако постоји политичка воља, могуће је „створити“ нацију било где?
Да, али то није тренутни чин, већ процес.
• Потребна је контрола над наративом (историја, језик, симболи).
• Институције (школе, медији, цркве) морају преносити нови идентитет.
• Спољни или унутрашњи актери често подржавају процес ради својих интереса.
Историја је пуна примера: Африка после деколонизације, нове државе на Блиском истоку после Првог светског рата, постколонијална Југоисточна Азија.
Шта је заједнички именитељ свих тих процеса?
Одговор:
Да би нови идентитет заживео, он мора постати емоционално убедљив за оне који га усвајају. Када генерације одрасту у том наративу, он престаје да делује као политички пројекат и постаје „природна стварност“. Управо ту лежи моћ — и опасност — идеолошке фрагментације...
Vrteska
Нема коментара:
Постави коментар