16. 9. 2025.

ОД РУСИНА ДО УКРАЈИНСТВА


Да кренемо од основе — да ли је корен речи Русин заиста у речи Рус?


Да. Лингвистички, основа је у етнониму „Рус“, а наставак ‑ин је типичан словенски суфикс за означавање припадника народа (Србин, Бугарин, Русин). У старим изворима „Русин“ је често био синоним за „Рус“ или „источни Словен“. Тек касније, кроз историјске и политичке процесе, појам се специјализовао за одређену етнокултурну заједницу у Карпатском региону.



Ако је етимологија јасна, зашто се инсистира на другим значењима?


Зато што се борба не води око корена речи, већ око контроле значења.

У средњем веку „Русин“ је био широк појам.

У Хабзбуршкој монархији, „Ruthenen“ је постао административни термин за источне Словене у Галицији и Карпатима.

У модерно доба, наглашавање „посебности“ или „јединства“ Русина са Русима/Украјинцима често је било инструмент у ширем политичком оквиру.

Намерно одржавање вишезначности омогућава да се у различитим контекстима извлачи различита „истина“ — класична техника у хибридном наративу.


Како се у ту причу уклапа појам „Украјинац“? Зар није он настао у аустријском, па затим и у бољшевичком наративу?


Тачно је да су оба система — иако идеолошки супротна — користила исти термин, али из различитих разлога:

Аустријски/ватикански контекст: у XIX веку, „украјински“ идентитет је подржаван да би се ослабио утицај Руског царства. Гркокатоличка црква била је важан носилац тог идентитета.

Бољшевички контекст: после 1917, бољшевици су прихватили и институционализовали украјински идентитет како би разбили царистички концепт „тријединог руског народа“ и легитимисали совјетску власт у Украјини.

Заједничка тачка: и једнима и другима је било корисно да постоји јасно одвојен украјински идентитет, мада са различитим крајњим циљевима.


Значи, у суштини, ако постоји политичка воља, могуће је „створити“ нацију било где?


Да, али то није тренутни чин, већ процес.

Потребна је контрола над наративом (историја, језик, симболи).

Институције (школе, медији, цркве) морају преносити нови идентитет.

Спољни или унутрашњи актери често подржавају процес ради својих интереса.

Историја је пуна примера: Африка после деколонизације, нове државе на Блиском истоку после Првог светског рата, постколонијална Југоисточна Азија.



Шта је заједнички именитељ свих тих процеса?

Одговор:

Да би нови идентитет заживео, он мора постати емоционално убедљив за оне који га усвајају. Када генерације одрасту у том наративу, он престаје да делује као политички пројекат и постаје „природна стварност“. Управо ту лежи моћ — и опасност — идеолошке фрагментације...

Vrteska


Нема коментара:

Постави коментар