Velikom umetniku poklonili su se carevi, ukazali mu čast plemići, a rod mu je nepuna dva veka posle smrti zaboravio i izgubio grobno mesto u nekadašnjem Velikom Bečkereku… O njemu je ostala priča po Ugarskoj da je bio najplaćeniji, švapska štampa je pisala o „neusumnjivom, ogromnom talentu“ i najlepšoj crkvi u Carstvu koju je oslikao.
Zlatno delo Konstantina Danila (1802-1873) prekrila je
prašina, zlatan vez vezu pauci, i vreme šumi o velikom i slavnom kistu. Nekada,
dok je postojala zemlja i jedan narod slavan, Konstantin Danil, srpski Ticijan,
beše najčuveniji, najtraženiji i najskuplji slikar naručenih portreta,
ikonostasa i živopisa. Kada je, praktično samouk, oslikao Vaznesensku crkvu u
Pančevu, austrijska štampa je pisala o najlepšoj crkvi u celoj Carevini.
Onda je došao veliki posao: mnogo portreta za gospodu
i dame i ogroman i odgovoran: oslikavanje Srpske saborne crkve u Temišvaru.
Konstantin Danil je dobio na „konkursu“ na koji se prijavio kao „meštanin“ i
dao sve od sebe.
I da nije, na par mrtvih priroda koje je ostavio i
portretima sa minucioznom tačnošću karaketrisanim zadužio je istoriju svetske
umetnosti.
Kako ne pamte antologije nego otкrivači, za njih
stvarne činjenice nisu granica. O potomstvu koje je u nekadašnjem Velikom
Bečkereku „zagubilo“ grobno mesto velikana, gde je veliki slikar epohe
sahranjen uz pompu kakvu je zaslužio, ne treba trošiti reči.
Nema činjenice koja može umanjiti jedinstveni značaj i
talenat velikog slikara Konstantina Danila, čija dela i danas plene svežinom,
majstorstvom, koloritom i izražajnošću.
Ž.Ž.
Нема коментара:
Постави коментар