11. 3. 2016.

KAŽU DA MU NAJLEPŠE STOJI KIŠA

Među kultnim glumcima malo je onih koji ne znaju za granice i koji se podjednako uspešno preobražavaju u zadati karakter, a da to ne podrazumeva značajnije promene lika, takozvanu „totalnu glumu“, već jednostavno stvaranje posebno ubedljive iluzije sasvim prirodno i urođeno.
Iz svih tih likova generiše se i sam glumac sa svojim afinitetima. Događa se da njegovi likovi u stvari dodatno pojašnjavaju njega samog.
Neretko nas glumci iznenađuju rolama koje prihvate i odigraju.
Postoje i glumci bez granica, koji ne čine ništa posebno da bi odigrali neki lik. Nekako im, često naizgled vrlo lako, to pođe za rukom. Nisu im potrebni trikovi: da vežbaju, dobiju mišiće ili kilograme niti se preterano bave svojim izgledom da bi ga verno dočarali.
Jedan od takvih, rođenih glumaca, jeste i večiti dečak Holivuda, Džon Kjuzak(48), koji je uspeo da umakne klišeima i nametne se kao istinski umetnik, dostojan poštovanja.
Sin glumca, rođen u varoši Evenston u državi Ilinois, rano se navikao na svetlo studijskih reflektora, da bi već u 17-oj godini zaigrao u svom prvom filmu „Razred“ (1983.). Početni uspeh, prijatan utisak koji je ostavio na publiku kao lice prijemčivo američkoj srednjoj klasi, uticao je da usledi serijal angažmana u „16 svećica“,“Grandeview.USA“, „Izvesne stvari“, „Jutro Nati Gan“, „Bolje od smrti“, „Ostani sa mnom“, „Nezaboravno leto“, „Uzavrele strasti“, „Objavljene vesti“, „Osmorica suvišnih“, „Kao na traci“, „Priča o Elvisu“, „Reci nešto“, „Debeljko i dečak“, „Darodavci“, „Prave boje“, „Senke u magli“, „Bob Roberts“, „Proročki krajputaši“, „Mapa ljudskog srca“, „Novac nizašta“, „Batrganje“, „Tasteri za Brodvej“,“Put za Velvil“, „Gradska skupština“, „High Fidelity“, „Biti Džon Malkovič“…do  Gavrana“, „2012“, „Raznosača novina“.

Po broju naslova i obilju tema, čitav jedan beskraj. Od idolatrijskih tipova, do generacijskih idola, ikona modernog doba do renesansno zagonetnih i mističnih karaktera. Kjuzak, jednostavno, može sve. To su pre svih shvatili režiseri pomalo „s one strane“ (Holivuda) koji su ga angažovali: Spajk Džonz, Džo Rot, Harold Beker i mnogi, mnogi drugi.
Sa druge strane, filmska legenda Džon Kjuzak ostao je uvek nedostižni, zaljubljeni, neshavćeni dečak, spreman na stradanje i žrtvu do kraja. Često neprimećen, povlačio se u korist svoje ljubavi i prepuštao osvojeno. Za glumu mu ne treba mnogo afekata, larme niti reči. Njegovo lice i ćutanje govore dovoljno. Samotnjak, stanovnik visina. Čovek na pogrešnom mestu. To su njegovi likovi.

Retko srećni, ispunjeni i nasmejani. Čak i u komedijama, kojih je snimio sijaset.
Sa druge strane, ostao je i kao velika zvezda, doduše sa svojom kockom u Bulevaru slavnih, ali bez prestižnijih glumačkih priznanja, ćutljiv, običan i pristupačan čovek, duboko vezan za ljude. Valjda je krivo odrastanje sa još četvoro braće i sestara, koji su svi krenuli stopama svoga oca. Džon je samo nasjlavniji. Džon je obema nogama u svom vremenu. Džon je retki srećnik koji je i na filmskom platnu igrao svoje idole, Elvisa, na primer, ili Džoa Stramera.
Kažu da mu najlepše stoji kiša.

Njegov potpis u svakom delu koje je snimio je upravo stajanje na kiši.
Neobičan čovek, buntovnik, miljenik esteta sa stilom i od ukusa, daleko od petparačke vreve i istovremeno tako duboko u njoj – Džon Kjuzak, filmski i, možda, i životni Edgar Alan Po, jedna od poslednjih uloga koju je odigrao.

Ž. Ž.  
 

Нема коментара:

Постави коментар